Naik Kereta Aku?

Actually saja nak bagitahu.. Abam-abam Caliph Buskers (CB) naik kereta aku… Eheehee.. (Hashtag #Janganmarah #Janganjeles)

IMG_20151211_163450
‘Wefie” bersama. Dari kiri: Syazmeen (Manager CB), Abang Zaki & Nirwan

Aku tahulah kereta aku tak seberapa. Biasa-biasa sahaja. Tapi membawa orang seperti mereka such a blessed. Masa ni bawa  diorang pegi pasar untuk beli kueh-kueh kering (cincin, amplang, belinjo, kueh lidah & yang sewaktu dengannya).

Melihat senyuman ini, buat aku rasa aku antara yang bertuah dapat membuatkan mereka tersenyum di sepanjang perjalanan.. Mereka insan istimewa, mereka insan yang tahu erti syukur, mereka menerima diri mereka seadanya, mereka insan terpilih untuk memberi kegembiraan pada kita dan mereka juga insan terpilih untuk kita contohi, kalau mereka boleh berjaya kenapa kita tidak..

Masa ni juga, tak dapat nak bawa Fendi + Nadira (Suami isteri) dan Azmi (vokalis).

Dengan harapan semoga CB terus success dan semoga dalam rahmat Allah sentiasa. Keep up the good work guys, InshaAllah, kalau niat baik, Allah sentiasa tolong.. 🙂

Lokasi: Magellan Sutera Harbour, Kota Kinabalu

Acara: Majlis Makan Malam Pertanian 2015

Tarikh: 11 Disember 2015

p/s abaikan benda berkilat tersebut.

Maira berterima kasih.

Aku tengok dia, dia pandang aku. Dan setiap kali itu aku cepat-cepat melarikan anak mata ke kiri atau ke kanan atau juga memalingkan wajah, ikut keselesaan aku. Bila aku sedar aku diperhatikan olehnya aku cuba untuk mengawal pergerakan badan agar nampak lebih manis pada pandangan matanya, serasa aku-lah. Kadang aku cuba berlagak seperti wanita melayu terakhir supaya dia lebih mahu melihat aku tanpa jemu. Ah, ada debaran.

Perasaan ingin mengasihinya lebih mendalam. Perasaan ingin mengenalinya membuak-buak. Aku mahu tahu siapa namanya. Aku mahu tahu bagaimana suaranya memanggil namaku. Aku mahu berbual manja dengannya. Hanya dengannya. Bagaimana akan aku lalui semua itu? Sekali lagi aku tersenyum memikirkan yang indah-indah dengannya. Ah, seperti sehelai kapas dibawa arus angin sepoi-sepoi bahasa mengelilingi ruang udara tanpa ada penghujung. (Kau faham perasaan tu? 😀 )

Suatu hari kami bertemu lagi. Kali ini ada komunikasi. Mungkin dia juga seperti aku yang tidak tahan gelora yang semakin memaksa untuk berkenalan dengan aku. Tapi cuma sapaan ‘Hai Maira’ (agak mustahil kalau dia tidak tahu namaku) dan aku balas ‘ Hai’ juga. Sebab aku tak tahu nama dia apa. Malu-lah aku menanya-nanya nama dia dengan bos aku atau bos dia. Hekhek.

Pertemuan seterusnya aku memberanikan diri memberi senyuman. Erk. Masih agak kekok. Namun yang tidak kekok adalah kami kerap saling berpandangan dari jauh dan hanya kami yang mengerti maksud pandangan itu tanpa disedari orang lain. Agaknyalah.

Suatu hari, aku bertanya dengan kawanku. Siapa namanya? Dan aku temui jawapan tanpa syak dari Hadi. Fuad. Hm. Nice name, seolah-olah nama watak dalam novel ‘Kau Untukku’ antara karya terhebat Aisya Sofea. Nama dah tahu. Tinggal nombor telefon lagi. G***l.

Sebelum aku berpaling dengan gembira, Hadi sempat menyambung. ‘Sebenarnya Fuad nak nombor HP kau, nak aku bagi?’. Tiba-tiba aku terlihat rama-rama berterbangan. Pucuk dicita ulam mendatang. Sebelum tu aku tanya Hadi. ‘Dia bujang?’ Jawapan Hadi positif. Tapi aku bagi ayat paling cover kat Hadi, ‘Bagi kalau dia bujang, kalau dia laki orang.. Sorry!”’ Eleleleehh baik punya ayat. Hadi siap bagi isyarat ok dengan tangannya. Berbunga lagi hatiku. Oh! angin terbangkan lagi kapas ini..

Semalaman aku pegang HP,  mana tahu dia menghubungi aku. Dengan harapan sebenarnya Hadi sudah memberi nomborku pada Fuad. Bagi perasaan yang terbuai-buai seperti ini, penantian benar-benar sebuah penyeksaan. Dan, dan.. sepinya malam berlalu dengan kekecewaan.

Keesokkannya Hadi berlagak biasa denganku. Wahai Hadi katakan sesuatu padaku. Katakan.. Katakan Hadi! Tanpa menunggu lama, berikut merupakan perbualan aku dengan Hadi:

Aku: Apa kau cakap dengan dia?
Hadi: Dengan siapa?
Aku: Dengan Fuad.
Hadi: Oh. Emm (sambil berfikir dan aku menanti..)
Hadi: Maira, sebenarnya dia ada anak 3, laki orang. Aku risau kau kecewa sebab tu aku tak respond dengan kau dari tadi (Rasa bersalah wajah Hadi terserlah)
Aku: Sudah kahwin. Jangan sekali-kali bagi nombor telefon aku dengan dia!

Perbualan terakhir aku dengan Hadi tentang Fuad.

Sejak itu, tiada lagi pandangan aku padanya . Tiada lagi kawalan perempuan melayu terakhir dari aku, tiada lagi perasaan aku yang terbuai untuknya, tiada lagi nama Fuad dalam hati Maira.

07/12/2015 (Isnin)

 

Birthday Wishes

Assalamualaikum.. 🙂

Err.. November near to end of the month dah.. Sad! Eceh! 😦

In this  month there a some of my friends who always remember my date. The good friend, the best friend, the friend who understood my attitude, share same interest and many more. Or this century being called as BFF – best friend forever. 😉 These friend never forget 02nd November was my birthday date.

Screenshot_2015-11-03-07-30-36-1

From Wirda Arsih; married, had a pair of children and stayed in Kedah follows her husband which posted there. Yup, surely for work.

Screenshot_2015-11-03-07-31-09-1

The longest friend I ever had. Putri Husnain. Knew her since secondary school (2000). I love  her ‘swag’. The strongest lady I respect with what she had gone through as a woman. Love you too bud! – She’s single!

Screenshot_2015-11-03-07-31-47-1

First I met her 22 November 2002. This year are our 13th year friendship. The one who knows me well. The one who understood me good. Thanks for being my friend Suhaini! (She is single!)

Screenshot_2015-11-03-07-30-51-1

She was my junior back at UiTM. Norashimah. She knows everything. I classified her as a multitasking friend. I love her. He taught me many things. Cooking the most. 😉 – She’s single! Untong siapa dapat.

Screenshot_2015-11-26-09-35-01-1

A friend who knows me well too. Nurita. Like Wirda, married and had a pair children. Now stayed in Kuching, follows her husband for a work too.

A lot of friends sent me birthday wishes too. I highlight these 5 ladies because their a special for me (by the way, there a another special friend too, but wish by phone call .. Ehee! ). And yes, Mom is the 1st ranking who always wish my birthday on time. But I can’t share to you all what she said right.. Hehe.. (Nanti ada yang sendu.. 😉

Frankly, I am not the type must celebrate birthday every year.  Yes I know celebrate your big day with the big one cake with the amount of candles same as your age number, blow the candle, laughing and surrounding by people who loves and cares you with infinity will give you a lot of memories.

But for me it’s sufficient just get the birthday wishes. No cake, no card, no gift or similar. Enough I do what I want (It’s include if I want to buy my birthday cake with myself).  Usually, I prefer to be alone on my day while with people in ‘chaotic’ time.

For those who sent me birthday wishes, Thank You so much. You all are the best!

Thank you for reading this entry! 🙂