IDP

Assalamualaikum..

Nak baca kisah sewa kereta boleh baca kat sini kay.. Kereta sewa di Pulau Jeju.

Okay, okay. Perkara pertama korang kena ambil tahu untuk memandu di Pulau Jeju, korang kena ada International Driving Permit (IDP).

Proses nak dapatkan IDP sekejap je, tak sampai 1 jam pun (tolak masa menunggu, lagi ramai kat dalam pejabat tu, lagi lama-lah kan). 

Syarat nak buat IDP:

  • Pergi pejabat Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) yang terdekat dengan anda. 😉
  • Mempunyai lesen memandu yang sah (kelas D). Tarikh luput lesen memandu uol sekurang-kurangnya 1 tahun.
  • 1 salinan kad pengenalan (depan & belakang).
  • 1 salinan lesen memandu (depan & belakang).
  • Isi borang JPJL1. Kalau tak tahu, tanya pegawai JPJ.
  • Sila bawa gambar berukuran pasport, sis tak pasti kalau diorang ada sediakan perkhidmatan menggambar. Better bawa je kan.
  • Wang berjumlah RM150.

Sis buat IDP hari tu kat UTC, lagi 3 hari nak jalan. Lesen sis luput pada bulan November tahun ni. Hitung – hitung kurang dari setahun-lah kan, so sis kena renew. Total nak buat IDP + renew driving licence sis masa tu RM180. Alhamdulillah, setel. 

IMG_1572

IMG_1570

Thanks for reading! ♥

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: